Hoe houd je als familiebedrijf het hoofd boven water in deze
economische crisis en hoe wapen je je tegen concurrentie van China? Die vragen
stelde het echtpaar Resa en Martijn
Feenstra zich een paar jaar geleden al. Hun bedrijf Locomix uit Utrecht maakt originele direct
mailings. Denk aan relatiegeschenken voor bedrijven, geboorte- en trouwkaarten en bedankjes voor diverse gelegenheden. Om te
groeien kwam het bedrijf uit bij de sociale werkplaats van het UWV en de kracht
van stagiairs.
Jubileum
Locomix bestaat precies tien jaar. Oprichter Martijn
Feenstra begon vanuit zijn huis in de Meern met de opzet van het bedrijf. Na
een paar jaar, kon hij een bedrijfsruimte huren aan de Kansasdreef in
Overvecht. Toen ontstond ook het idee om mensen van het UWV in te zetten. De
Marokkaanse Nadia kwam als eerste zes jaar geleden bij het bedrijf en werkt er
nog steeds. “Ik was 18 en had geen baan. Mijn jobcoach wist dat Locomix een
productie assistent zocht. Ik heb toen eerst drie maanden stage gelopen, want
ik had geen werkervaring. Daarna werd ik aangenomen met een vast contract en ik
werk hier nog steeds. Het is leuk, afwisselend werk. En het is erg gezellig.”
Concurreren met China
Nadia heeft een vast contract en geeft leiding aan 5 mensen
van de sociale werkplaats, die helpen bij het vouwen en in elkaar zetten van de
relatiegeschenken. “We moeten concurreren met China en dat kan alleen als je
sneller en goedkoper bent”, zegt Martijn. “Omdat wij alles in huis houden en
niet hoeven te wachten op een fabriek in China, kunnen we heel snel werken.
Bovendien staan we met onze neus op het productieproces, dus we houden ook de
kwaliteit goed in de gaten.”
Ook de vier stagiairs doen een duit in het zakje. Zo worden
de afdeling Marketing, DTP en vormgeving ondersteund door MBO en Hbo-studenten.
“Ik moet ze echt wel wat leren hoor”, vertelt werknemer Lynn. “Ze zijn goedkoop en betrouwbaar, maar
tegelijkertijd moet je er als bedrijf ook veel energie in steken. Maar het is
gezellig en goed om te zien dat de studenten er echt wat van leren. Na een korte
inwerktijd, kunnen ze uiteindelijk veel werk uit handen nemen.”
Goedkoop
Omdat Locomix werkt met mensen van de sociale werkplaats,
kunnen ze goedkoop een ruimte huren in het pand van het UWV. “We hebben het
kantoor en de productieruimte in hetzelfde gebouw, dat maakt dat je heel snel
kunt schakelen. De marketing zorgt voor een klant, de vormgevers maken een
ontwerp, dat wordt in de productieruimte uitgeprint en direct door de
productiemedewerkers in elkaar gezet. Een klant kan binnen een dag een demo krijgen
van een product, dat lukt je niet als je in China werkt.” Bij de meeste
directmailings, gaan de bestellingen bovendien over aantallen van een paar
duizend. Bij Locomix kan de klant al een bestelling doen vanaf 25 stuks.
Origineel
Om
de concurrentie voor te blijven, bedenkt het bedrijf telkens nieuwe producten.
“We kunnen wel normale kaarten gaan versturen, maar dat is geen niche. De grote
jongens spelen ons dan zo uit de markt. Wij specialiseren ons daarom op een
nichemarkt met originele cadeaus, bedankjes,
geschenken en uitnodigingen.” Het
bedrijf verkoopt bijvoorbeeld gepersonaliseerde badeendjes, Delfts blauw en Wuppies
als huwelijksbedankjes. Bij de originele geboortekaartjes,
zijn vooral bedrukte mini T-shirts, bedrukte kartonnen kubussen (Out of the
box) en aluminium blikjes populair. De zakelijke markt gaat voor de flessenpost
en diverse originele vouwkaarten. “We hebben bijvoorbeeld een visitekaartje,
dat je vier keer kunt vouwen, waardoor je op een simpel kaartje, toch vier
zijden kan bedrukken. Tegenwoordig heeft iedereen sociale media, al die extra
gegevens passen dan toch nog op een visitekaartje. Net als een QR-code.”
Toekomst
De gemiddelde productietijd van bestelling tot levering,
ligt nu op ongeveer vijf dagen. “We zijn al erg snel in verhouding met andere
bedrijven, maar we hebben enorm bewerkelijke producten. Maar ik hoop dat we met
automatisering, deze tijd korter kunnen maken”, vertelt Martijn. Ook hoopt hij
dat zijn bedrijf de grens over gaat. “Het zou natuurlijk geweldig zijn, als we
in heel Europa onze flessenpost en andere producten gaan leveren.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten