donderdag 28 maart 2013

Originele kaartjes komen uit Nederland



Hoe houd je als familiebedrijf het hoofd boven water in deze economische crisis en hoe wapen je je tegen concurrentie van China? Die vragen stelde het echtpaar Resa en  Martijn Feenstra zich een paar jaar geleden al. Hun bedrijf Locomix uit Utrecht maakt originele direct mailings. Denk aan relatiegeschenken voor bedrijven,  geboorte- en trouwkaarten en bedankjes voor diverse gelegenheden. Om te groeien kwam het bedrijf uit bij de sociale werkplaats van het UWV en de kracht van stagiairs.

Jubileum
Locomix bestaat precies tien jaar. Oprichter Martijn Feenstra begon vanuit zijn huis in de Meern met de opzet van het bedrijf. Na een paar jaar, kon hij een bedrijfsruimte huren aan de Kansasdreef in Overvecht. Toen ontstond ook het idee om mensen van het UWV in te zetten. De Marokkaanse Nadia kwam als eerste zes jaar geleden bij het bedrijf en werkt er nog steeds. “Ik was 18 en had geen baan. Mijn jobcoach wist dat Locomix een productie assistent zocht. Ik heb toen eerst drie maanden stage gelopen, want ik had geen werkervaring. Daarna werd ik aangenomen met een vast contract en ik werk hier nog steeds. Het is leuk, afwisselend werk. En het is erg gezellig.”



Concurreren met China
Nadia heeft een vast contract en geeft leiding aan 5 mensen van de sociale werkplaats, die helpen bij het vouwen en in elkaar zetten van de relatiegeschenken. “We moeten concurreren met China en dat kan alleen als je sneller en goedkoper bent”, zegt Martijn. “Omdat wij alles in huis houden en niet hoeven te wachten op een fabriek in China, kunnen we heel snel werken. Bovendien staan we met onze neus op het productieproces, dus we houden ook de kwaliteit goed in de gaten.”

Ook de vier stagiairs doen een duit in het zakje. Zo worden de afdeling Marketing, DTP en vormgeving ondersteund door MBO en Hbo-studenten. “Ik moet ze echt wel wat leren hoor”, vertelt werknemer Lynn.  “Ze zijn goedkoop en betrouwbaar, maar tegelijkertijd moet je er als bedrijf ook veel energie in steken. Maar het is gezellig en goed om te zien dat de studenten er echt wat van leren. Na een korte inwerktijd, kunnen ze uiteindelijk veel werk uit handen nemen.”




Goedkoop
Omdat Locomix werkt met mensen van de sociale werkplaats, kunnen ze goedkoop een ruimte huren in het pand van het UWV. “We hebben het kantoor en de productieruimte in hetzelfde gebouw, dat maakt dat je heel snel kunt schakelen. De marketing zorgt voor een klant, de vormgevers maken een ontwerp, dat wordt in de productieruimte uitgeprint en direct door de productiemedewerkers in elkaar gezet. Een klant kan binnen een dag een demo krijgen van een product, dat lukt je niet als je in China werkt.” Bij de meeste directmailings, gaan de bestellingen bovendien over aantallen van een paar duizend. Bij Locomix kan de klant al een bestelling doen vanaf 25 stuks. 



Origineel
Om de concurrentie voor te blijven, bedenkt het bedrijf telkens nieuwe producten. “We kunnen wel normale kaarten gaan versturen, maar dat is geen niche. De grote jongens spelen ons dan zo uit de markt. Wij specialiseren ons daarom op een nichemarkt met originele cadeaus, bedankjes,  geschenken en uitnodigingen.” Het bedrijf verkoopt bijvoorbeeld gepersonaliseerde badeendjes, Delfts blauw en Wuppies als huwelijksbedankjes. Bij de originele geboortekaartjes, zijn vooral bedrukte mini T-shirts, bedrukte kartonnen kubussen (Out of the box) en aluminium blikjes populair. De zakelijke markt gaat voor de flessenpost en diverse originele vouwkaarten. “We hebben bijvoorbeeld een visitekaartje, dat je vier keer kunt vouwen, waardoor je op een simpel kaartje, toch vier zijden kan bedrukken. Tegenwoordig heeft iedereen sociale media, al die extra gegevens passen dan toch nog op een visitekaartje. Net als een QR-code.”



Toekomst
De gemiddelde productietijd van bestelling tot levering, ligt nu op ongeveer vijf dagen. “We zijn al erg snel in verhouding met andere bedrijven, maar we hebben enorm bewerkelijke producten. Maar ik hoop dat we met automatisering, deze tijd korter kunnen maken”, vertelt Martijn. Ook hoopt hij dat zijn bedrijf de grens over gaat. “Het zou natuurlijk geweldig zijn, als we in heel Europa onze flessenpost en andere producten gaan leveren.”


Geen opmerkingen:

Een reactie posten